jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat karipap mini

Untuk entri hari ini nak kongsi kuih goreng2 yang dibuat dalam minggu terakhir Ramadan selain biskut raya, juga untuk sendiri dan tempahan kawan iaitu karipap mini, siput dan kerepek coklat. Pertama kali buat karipap mini, walaupun buat tak banyak jenuhnya juga nak menyiapkan sebab saiznya comei2....lepas tu bila goreng ada juga yg tersenyum riang hehe. Itu yg tak larat nak buat banyak walaupun suka makan karipap mini. Buat sikitpun dah malas sbb lambat nak siapkan, lagi cepat buat biskut raya....memang kagumlah dengan orang bisnes karipap mini ni boleh buat byk2.

Resepi dan cara membuat karipap mini

Untuk resepi karipap mini, mulanya berkenan dengan satu resepi tapi tak boleh copy di blog berkenaan. Mama malas nak tulis semula, jadi cari resepi lain,jumpa di MYR, terima kasih k.Fida empunya resepi. Suka dengan resepi karipap mini ni sebab licin elok kulit karipapnya tak mengerutu langsung.

Ok jom kita layan resepi dan cara membuat karipap mini. Bahan-bahannya adalah seperti berikut.

Bahan doh (130 - 140 keping):

  • 2 sudu besar minyak sapi
  • 100 ml air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 biji limau kasturi ambil jusnya
  • 225 g tepung gandum

Cara penyediaan bagi resepi dan cara membuat karipap mini untuk menyediakan doh adalah:

  1. Minyak sapi, air, garam dimasak hingga mendidih. Masukkan jus limau dan matikan api. Tuang air minyak yg panas ini ke dalam tepung dan uli hingga sebati. Diamkan 10 min.
  2. Canai doh nipis2, terap bulat sebesar syiling 50 sen. Isi inti dan kelim kemas2.
  3. Buat hingga habis dan goreng terendam dlm minyak banyak sambil digaul2 hingga karipap garing kecoklatan sama rata. Angkat dan toskan.
  4. Siap utk disajikan. Jika ingin menyimpan, sejukkan karipap mini dan simpan dlm bekas kedap udara.

Bahan untuk inti:

  • 100g udang kering
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji lada merah (atau 2 sudu besar lada kisar)
  • 1 batang serai
  • garam, gula, perasa secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak - utk menumis

Cara penyediaan bagi resepi dan cara membuat karipap mini untuk INTI adalah:

  1. Kisar semua bahan inti kecuali minyak masak hingga halus.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga kering.
  3. Sejukkan dan siap utk digunakan.

Tips mengoreng: Semasa menggoreng minyak biar sederhana panas jer... jadi bila karipap digoreng mudah untuk membalik2kannya dan akan sama rata garingnya.

Dah siap pun resepi dan cara membuat karipap mini. Semoga dengan coretan resepi dan cara membuat karipap mini ini dapat menjadi sumber inspirasi dalam masakan buat akak2 dan abang2 sekalian. So selamat mencuba!


Source and citation:http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/09/karipap-mini-siput-kerepek.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service