jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong

Tempoh hari hubby ada beli 3 biji mangga muda yg jenis agak bulat sikit2 nak serupa mangga epal tu.. Tanya dia nak buat apa.. katanya saja aje nak makan gitu. Ada ler nampak dia buat collek.. tp luaknya sebiji jer. Aku tak join sekali sebab masa tu belum lagi terasa nak mkn asam2 ni..

Resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong
Sumber gambar: mamawandiha.blogspot.com

Selalunya kalau dalam seminggu nak period barulah tekak aku terasa nak makan asam.. kalau tak.. tengok orang makan asam takde rasa terliur pun.. hehe.. Dua biji lagi aku tengok dok tergolek2 dalam peti ais tak terusik dah lepas tu. Selang beberapa ari ada pulak hubby beli sotong.

Aku pun teringat ler kat kerabu sotong mangga punya resepi. Aku pun buat ler sebab bahan2 lain pun semua ada.. Dah siap buat tu.. rasa macam tak sabar2 dah nak rasa kerabu tu.. heheh.. memang sedap ler kerabu ni.. aku lagi suka ratah dari makan dengan nasi.. huishhh.. cerita ni pun aku dah mula terliur balik.. kekekeke..

Melalui resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong sepinggan tu aku balun sorang jer.. hubby ada ler rasa sejemput jer sebab dia jenis tak reti makan benda2 masam dengan nasi. Kalau jenis2 collek buah2 masam dia suka.. tp kalau lawan dengan nasi dia memang kureng.. anak2 pun tak reti mkn.. aku ler yang untung.. hehehe... Ada sebiji lagi mangga tu.. tengok ler kalau rajin kot jadi rojak buah pulak Sabtu or Ahad ni.. nenas pun ada tu...

Ok lah jom kita layan resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong. Bahan-bahannya adalah seperti berikut.

  • 1 kg sotong
  • 3 biji mangga muda sederhana besar
  • 1 labu bawang besar
  • 3 btg serai -ambil bahagian ubinya sahaja
  • 1 tangkai daun ketumbar
  • 2 tangkai cili merah
  • 5 tangkai cili padi jika nak pedas
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu besar sos ikan - jika suka

Cara membuat kerabu mangga sotong adalah:

  1. Sotong dibuang kulit dan potong kecil. Cuci dan toskan.
  2. Masukkan sotong ke dlm kuali, masak sekejap hingga keluar air sotong.
  3. Bila masak angkat dan toskan.
  4. Bahan2 lain dimayang halus.
  5. Di dalam mangkuk besar, masukkan sotong dan bahan2 mayang kemudian gaul sekata.
  6. Masukkan garam dan gula secukup rasa.

Macam mana? Mudahkan resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong saya ni? Saya memang suka makan kerabu ni. Hehe.

Setakat ini dahulu entri berkaitan resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong. Semoga dengan coretan resepi dan cara membuat kerabu mangga sotong ini dapat menjadi sumber inspirasi dalam masakan buat akak2 dan abang2 sekalian. So selamat mencuba!


Source and citation:
1) http://mamawandiha.blogspot.com/2010/04/kerabu-sotong-mangga.html

2) http://dapur-digital.blogspot.com/2011/11/kerabu-sotong-mangga-muda.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service