jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat cendol sedap

Sebenanye dah banyak hari en suami meluahkan keinginan nak makan cendol.
Mase gi shopping barang dapur baru ni, die ambik cendol segera isi dalam troli sebab teringin nak makan (mengalahkan ibu mengandung kan.. ish ish)
Saya sebagai isteri mithali ambik cendol tu letak balik kat tempat dia. En suami cakap.. eh abg nak mkn cendol la..kenape simpan balik.. jawab si isteri mithali, cendol tu rase mcm mkn plastik je.. keras.. nanti mama buatkan untuk abg ye..hah mithali sgt kan.. die pun angguk tanda setuju..
Lepas seminggu kejadian tu berlaku baru la sye godek2 bahan nak buat cendol.
..haha mithali sgt lepas seminggu baru nak cari resepi..

Resepi dan cara membuat cendol sedap

Diantara bahan-bahan yang digunakan untuk resepi dan cara membuat cendol sedap adalah :

1 cawan tepung beras
3 cawan air perahan daun pandan
1sudu kecil air kapur
secubit garam
pewarna (x letak pon tak pe)

Cara nak buatnya pula adalah :

Fasa 1
sukat secawan tepung beras
masuk dalam periuk
pastu kisar daun pandan dengan 3 cawan air dan
tapis masuk lam periuk tadi
masuk air kapur
dan secubit garam

Fasa 2
pastu masak atas api perlahan..
lepas tu kacau je.
jgn malas2 nak kacau..takut dia berketoi..kalau jadi ketul mas x pe gak hehe...
so kacau selalu sampi dia pekat n berkilat k..

Fasa 3
pastu angkat dan lecek2 kat dalam bekas berlubang ye..
pastikan anda dah sediakan bekas berisi air untuk lecekkan cendol masuk dalam tu..
pastu biarkan cendol tu dalam air tu..
bila nak makan cedok jelah ye..

Fasa 4
dah siap.. pastu campur dgn santan n air gula melaka ye bila nak menikmatinya..
saya guna gula melaka hat beli siap dah..i malas nak buat u..
tapi kalau nak buat sendiri pun senang je.. masak gula melaka dengan air campur gula pasir sikit dan daun pandan..
masak sampai anda puas hati dengan rasanya.. mudah jekkpastu pastikan guna santan fresh k..akak x suka santan kotak u all..
presh br sodap dik.. untuk masak santan tu, masuk santan, garam secubit , air sikit n daun pandan.
masak atas api perlahan sat ja tau..
jgn lama sgt takut pecah lomak..hehe paham ke tak paham ni??

Begitulah 4 fasa kesemuanya dalam resepi dan cara membuat cendol sedap. Jangan malu-malu untuk mencubanya akak2 sekalian. Sekian.


Source and citation: http://mamamursyid.blogspot.com/2014/01/resepi-cendol-mudah-lagi-sedap-baq-hang.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service