jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat kerabu betik

Bila saya gugel ramai juga rakan2 blogger yg lain dah buat kerabu betik ni. Macam2 pesen resepinya. Tapi ikut resepi Maz, bila tgk resepi sekali imbas (sbb rasa senang kikiiiii) rupanya ada gak yg tersilap. Udang kering siap pi tumbuk sekali ngan bawang putih tu adeh... xpo la janji dah masukkan jugak ke dalam kerabu betik ni. Apa pun kerabu betik ni memang sedap. Kakak Nisa siap pesan nnt abah beli betik lagi nnt kite buat camni lagi. Amboi ayat 'kita buat camni lagi' tu yg xtahan tu....'kita' tu mama sorang jer yg buat pun hihiiiiii. Ada yg berminat??

Resepi dan cara membuat kerabu betik
kredit foto:http://hanieliza.blogspot.com/2010/10/somtam-kerabu-betik.html

Jom kita layan resepi dan cara membuat kerabu betik yang saya gunakan hari ini. Bahan-bahannya adalah seperti berikut.

  • 1 mangkuk betik muda yang disagat panjang
  • 1 biji limau nipis - ambik jusnya
  • 1 biji tomato (hiris halus)
  • 2 biji cili padi
  • 2 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1/4 cawan nisan putih (gula kabung thai)- nak guna gula putih pun blh
  • Sos ikan(fish sauce)
  • Perasa (jika suka)
  • kangkung dan kacang panjang
  • sedikit kacang tanah yang digoreng
  • sedikit udang kering thai (warna oren tu)

Cara membuat kerabu betik pula adalah seperti berikut:

  1. Dalam lesung masukkan nisan somtam, gesek-gesek biar hancur/lembut.
  2. Kemudian masukkan cili padi dan bawang putih.
  3. Tumbuk sikit sekadar nak pecahkan bawang dan cili.
  4. Masukkan tomato (tomato ni saya hiris dan masukkan kemudian bersama betik sagat) gesek lembut je
  5. Masukkan kicap ikan secukupnya dan jus limau. Sesuaikan rasa, biar ada rasa manis, masin yang seimbang dan sedikit rasa masam.
  6. Dalam mangkuk lain satukan betik, udang kering, kacang tanah dan sos tadi. Gaul sebati.
  7. Sedia untuk dihidang bersama kangkung atau kacang panjang (simpan sebentar dalam peti sejuk supaya rasa masam,manis, masin mesra kemudian barulah dihidang)

Semoga dengan coretan resepi dan cara membuat kerabu betik ini dapat menjadi sumber inspirasi dalam masakan akak2 dan abang2 sekalian. Selamat mencuba!


Source and citation:
http://linapg.blogspot.com/2015/03/resepi-kerabu-betik-mudasom-tam.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service