jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat murtabak sedap

Suami saya sangat suke makan murtabak... Tambah2 kalau bulan puasa kan...
Wajib la cari murtabak untuk berbuka.. Tapi kat bintulu ni nan hado la murtabak yang betol2 ngam dengan anak tekak dia ... Semua dia kata x best.. Kalau dah orang buat semua tak sedap, hah buat seniri la..

Resepi dan cara membuat murtabak sedap

Dia memang semangat nak buat murtabak.. Apa lagi terus masuk dapo cari bahan.. Saya pon sukeee sebab boleh rehat ... Tak payah ahkak poning2 pikio menu malam ni dah.. Dah ade orang nak buat murtabak... mungkin dia dah tahu resepi dan cara membuat murtabak sedap... boleh ahkak baring2 rilek2 verangan2 ..nanti kite bangun pekena murtabak je... tapi ...baru je baring2.. Orang di dapo dah panggil..

".mama....Tepong mane... Planta mane.... Garam mane... Adooii.. Hilang mood nak rehat... Terpaksa la g dok lepak kat dapo dengan anggunnya sambil membebel.. Mane hakak tak bebel.. Cari benda semua tak jumpa...
Padahal benda tu dok betul2 depan muka.. Sikit lagi nak masuk lubang hidung...

Jom kita layan resepi dan cara membuat murtabak sedap yang saya gunakan hari ini. Bahan-bahannya adalah seperti berikut.

Kulit Murtabak

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil garam
  • 2 sudu kecil gula
  • Air
  • Planta

Cara menyediakan kulit Murtabak:

  1. Masukkan sedikit gula ke dalam tepung gandum
  2. Campur garam dengan air untuk dijadikan air garam
  3. Air garam dimasukkan sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan tepung,
    Uli sehingga doh tidak melekat kat jari jemari mulus awak tuh..kalau melekit lagi tambah tepung je ye..
  4. Bentukkan separuh bola tenis dan disapu dengan planta di sekeliling doh tersebut. Biarkan ia kembang selama lebih kurang 3-4 jam

Inti Murtabak

  • Setengah kilo daging / ayam yang dicincang / hancur
  • 2 biji kentang
  • 2 ulas bawang besar (sederhana)
  • 3 ulas bwg merah kecil
  • 3 ulas bawang putih
  • Setengah inci halia
  • Air asam jawa
  • 1 bungkus kecil Serbuk kari daging/ayam babas
  • 2 sudu besar serbuk kurma/sup
  • Satu ketul Stok ayam maggi
  • Minyak masak
  • Air
  • Secubit garam
  • 2 sudu besar gula
  • Daun sup

Resepi dan cara membuat murtabak sedap. Cara nak buat inti murtabak pula adalah :

  1. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia. Masukkan daging tadi.
  2. Masukkan air asam jawa, serbuk kari, serbuk kurma, sedikit air dan kentang yang dipotong dadu tadi.
  3. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
  4. Masak sehingga airnya agak kering.
  5. Masukkan daun sup dan sejukkan.

Cara mencanai murtabak

  1. Potong setengah bawang besar, di potong biasa
  2. Pecahkan sebiji telur dan ambil inti daging yg telah disejukkan dalam 2 sudu ikut selera anda dan campur dgn bwg yg telah dipotong tadi.
  3. Tuangkan minyak sedikit atas kuali leper, aku guna pemanggang serbaguna ganti kuali supaya masak cepat. nak cepat je kau..
  4. Masukkan bancuhan telur dan inti daging tadi, masak sehingga separuh masak. Buatlah bentuk petak or bulat agak2 boleh balut dgn doh td.
  5. Canaikan doh tadi nipis2 dan letakkan inti murtabak yang dah dimasak atas kulit canai tadi dan balutkan perlahan supaya tak terkoyak. kena lemah lembut sikit ye....
    Part ni ahkak le kena ambik alih.. abah mursyid jari jenis kayu jati punye...
  6. Goreng sehingga masak kekuningan.

Kuah bawang

Campurkan gula, cuka, air (supaya tidak terlalu masam), bawang merah dan beberapa titik sirap. Kacau sebati. Dan biarkan selama sejam.

Dah siap.. boh lam pinggan dan kita ngap same2 ye.. jangan lupa baca doa makan dulu.. jangan gelojoh sangat..tau la sedap.. kehkeh.. selamat mencuba ye.. boleh jual ni.. kalau awak buat jual. ahkak mintak komisyen 50 % je.. tak banyak pun..ngengeh...

Semoga dengan coretan resepi dan cara membuat murtabak sedap ini dapat menjadi sumber inspirasi dalam masakan akak2 dan abang2 sekalian. Selamat mencuba!


Source and citation:
http://mamamursyid.blogspot.com/2014/05/resipi-murtabak-sedap.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service