jawatan kosong samsung galaxy
apple iphone
galaxy note

Resepi dan cara membuat kuih seri muka

Kuih Seri Muka adalah sejenis kuih talam tradisi Malaysia dan biasanya dibuat di dalam talam yang besar, iaitu berbentuk bulat, segiempat sama atau segiempat tepat. Selepas kuih telah masak, ia akan di potong menurut saiz hidangan dalam bentuk yang dikehendaki. Kuih Seri Muka biasanya dihasilkan dalam dua lapisan dan secara tradisi berwarna hijau (lapisan atas) dan putih (lapisan bawah). Ini adalah kerana pada masa dahulu, daun pandan digunakan sebagai pewarna dan lebih mudah didapati.

Resepi dan cara membuat kuih seri muka

Ok, saya ni bukannya pakar tapi sekadar berkongsi tips supaya kuih2 talam kelihatan cantik. Kali ni saya kongsikan kuih serimuka yg sangat mudah dan tahan lama. Jangan bimbang kalau kuih tu terlembik sbb resepi kuih ni mmng cantik kejadiannya dan rasanya pun sangat sedap.

Ok jom kita layan resepi dan cara membuat kuih seri muka pada hari ini. Bahan-bahannya adalah seperti berikut.

Bahan2 Lapisan Bawah:-

  • 500 gm beras pulut
  • 300 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • 2 tsp garam halus

Cara penyediaan bagi resepi dan cara membuat kuih seri muka untuk lapisan bawah adalah:

  1. Rendam pulut sekurang2nya 4 jam.
  2. Basuh bersih & toskan. Masukkan pulut bersama santan, air dan sedikit garam ke dlm loyang yang beralas plastik. Sebelum masukkan pulut, pastikan di sapu sedikit minyak keliling loyang.
  3. Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.
  4. Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.Tekan2kan dalam loyang 10x10x2"

Bahan2 Lapisan Atas:-

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu besar tepung kastad
  • 250 gm gula pasir
  • 2 biji telur
  • 250 ml santan pekat
  • 500 ml air
  • 1 sudu kecil pewarna hijau
  • 2 sudu kecil pandan paste(nak lagi sedap guna 5 helai daun pandan dan kisar bersama air di atas, tapiskan dulu)

Cara penyediaan bagi resepi dan cara membuat kuih seri muka untuk lapisan atas adalah:

  1. Bancuh semua bahan bahan diatas, tapis ke dalam periuk
  2. Masak sehingga naik wap dan sentiasalah di kacau guna whisk. Tuang ke atas lapisan bawah
  3. Kukus selama 30 minit.(Lap penutup kukus 5 minit sekali, Kalau guna steamer trio, tak perlu lap..biarkan masak sampai 30 minit)
  4. Angkat kuih dan biarkan betul2 sejuk barulah potong kuih guna pisau plastik.

Tadaa dah siap pun resepi dan cara membuat kuih seri muka. Senang je kan? Semoga dengan coretan resepi dan cara membuat kuih seri muka ini dapat menjadi sumber inspirasi dalam masakan akak2 dan abang2 sekalian. Selamat mencuba!


Source and citation:
http://yatiememories.blogspot.com/2014/10/kuih-serimuka-pandan-yg-sangat-sedap.html


back Back

computers, computer help, computer repair, computer laptop, buy computer, laptop computers, notebook computers, computer repairs, desktop computers, computers for sale, computer desktops, computer support, gaming computers, computers on sale, computer repair shop, computer printers, computer retail, computers repair, computer tech support, fixing computer, laptops, buy pc, laptops notebooks, laptops, laptop computers, laptop notebook, buy laptop, laptop computer, compaq laptop, laptop price, laptop pc, cheap laptop computers, laptop for sale, hp pavilion laptop, hp laptops, business laptops, student laptops

iklanbiz.steprofit.com - All Rights Reserved - Privacy Policy | Disclaimer | Terms of Service